....Aku Tetap Aku...

CER cite...CER cite...(**)

My photo
hye..ni hao?wo jiao Ainyer...wo hen ke ai...hahaha.... eceh2...dh lma xckp mandarin... okla..mula berblogging dh agak lama..tp dibiarkan berhabuk dan menjadi tempat jin bertandang dan bertendang..hahahaha... berblogging suka-suka ati...

KawaN-KawAn Ainyer..

Penahkah Korang Terfikir??




Salam....
dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Arini aku teringt waktu sekolh dlu...cikgu penh bg soalan periksa camni..(sejarh)
"gambrkan zaman gelap sewktu zaman dahulu.."
de kwan aku tulis....zaman gelap adalh zaman dimana manusia idup dlm gelap...xmakan dan tiada cahaya mthari....heheheheheh....memg kena mrhla lepstukan....
SSSSOOOOOoo entry arini dela kaitan ckit dengan cite diatas
btoike org zaman dulu kuno gila idupnya..?????
Jomlaaaaa....kita Zommmmmmmm......

tntg pe ek???
ttg kehebtan sejarh zaman dahulu...
sebb td aku dela terbca 1 artikel tentg misteri kehebatan teknologi Zaman Nabi Nuh..
jomla kita Zooommmmm in sama2....

korang penh terfikir x manusia zaman dhulu sebenrnya lg canggih dr kita???
nape ek aku ckp gituu???sebb manusia skrngni just copy teknologi zaman dhulu dan modifyjekan....
cuba korang fkir....klu graham Bell xterpkir cipta tfon dulu...korang rasa de x tfon lg zaman skrg????....

dlm artikel aku bcatu...dia kta bygkan bgaimana Nabi Nuh dan pengikutnya dlm 100 orang dpt ciapkan 1 bahtera yg besar yg bley memuatkan bnyk haiwan berpsangn dan tumbuh-tumbuhan terpilh..??
dan hnya dalam msa yg terhad shja sebelum banjir besar berlaku.....
teknologi apakah yg dipkai mereka????
xkanla hnya menggunakan tukul dan gergji shja????

okla...toi x klu aku kata...
sebenrnya seblum kecanggihan zamn sekrg...manusia zaman dhulu sebenrnya jauh lebih canggih dr kita...
biaq btoikan akuni????
buktikanlah!!..

first................................................................................................




Nila rangka bahtera Nabi Nuh


tgokla....bhtera yg beribu taun masih kukuh dan surprisely  ada penggunaan logam...
Sooooo...dr mananya dtng teknologi logamni????
tp de gak artikel aku baca yg ktakan tu bukan bhtera Nabi Nuh....
tp wlaupun bukan...bhterani memg berabad usianya...sama sjakan???


ke-2 bukti.....................................................................................................................................







Ha...nila bateri Baghdad yg telh ditemui...
sgt hebatkan???kan???
klu pd pemikirn kita diaorang sgt kuno...keja hnya bercucuk tanam dan ketingglan zaman...
Sooooooo see see.....


bukti ke-3.....................................................................................................................................






gambo apeni ekK????
nila gambr logi nuklear berusia 2 juta taun di Afrika.....
Wahhhhh lamanyakan....bpe ek usia bumi kita????
korang ingat xlg kata2 Nabi Junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W sewaktu naik Buraq??
Baginda berkta melihat Bumi kelihatan sgt tua..umpama nenek bongkok 3....peristiwa Israk Mikraj
btpa tuanya bumi.....dan semestinya manusia sebelumni sgt pintar dan berteknologi...
xkanlah seleps berkurun2 dunia bru cnggihkan???


yeke????klu camtu mana pegi teknologi tu????
okla Jom kita Zommmmm ayat sucini:

Apakah mereka tidak memerhatikan beberapa bnyk genersi yg tlh kami binasakan sebelum merka,padahal (generasi itu) telah kami teguhkan kedudukan mereka dimuka bumi,iaitu keteguhan yg belum pernh kami berikan kepadamu,dan kami curahkan hujan yg lebat atas mereka dan kami jadikan sungai-sungai yg mengalir dibwh mereka,kemudian kami binasakan mereka kerana dosa merekasendiri dan kami ciptakan sesudh mereka generasi yg lain..
(Qs.Al-An'am:6)

drp aytni jelas kepada kita...semua teknologi canggihtu dibinasakan oleh Allh sewktu banjir besar dizaman Nabi Nuh kerana kelekaan dan kealpaan umat terdhulu.....
besar sgtker bnjir wktu tu????
hnya Allh saja yg tau...tp aku penh tgok nasional geographic
diaorg mengkaji tentg 1 batu yg dijumpai dan bukan dr tempt tu asalnya
Sooooo...bila mengkaji dan diaorg mendpti batuni dibwa drp 1 banjir yg amat besaarrr kectu....
korang bygkanlah....antara 2 tempt tu sgt jauh .......umpamanya dr India leh sampai keMalaysia...MasyaAllh baygkanlah.....

MORE BUKTI?????

okla....korang ingt x kita de blaja sejrh waktu f5 dulu???
zaman pemerinthn para2 Sahabt dulu....
mereka sudh buat kwasan perumahan yg terancag..rekaan saliran yg amat terancang...
bp ek beza zaman tu ngan sekarang???
Sooooo...sebenrnya org Islam dulu sgt hebat...dan hnya diambil teknologi mereka oleh barat.....daaaaaaa....kita skrg plak hnya bergantung pada brat.....npe ekk????

okla korang kta....ala tu orang brt dan arbjela yg canngih...kitani orang asia manade.....





pe benda bulat2ni????
hanila cakera pdat purba Dropa yg ditemui dichina...
sgt habt teknologinya....

Soooooooo.....sekrg korng caya x pe yg aku try sampaikan??
cuba bygkan  klu semua teknoogi tu msh de sampai sekrng...
mesti duniani mkin haru-birukan...hahahahhaha...
best x???BEST X????blaja sejarh arini???
Sooooo.adik2 yg msh blaja diluar sana...jgnla borink blaja sejrh..
sebb dr sejrhla mengajar kita mengenal asal-usul kita dan membwa kita berfikir...
apa2pun semuanya dari Alllh...
dan kepadanyalah semua ciptaan kembali...
dan jgn ulangi kesilpan dulu....

wassalam....

want more.....jomm..jomm...Zoooommmmm disini plakk

4 comments:

  1. Wah. Tak pernah terpikir ni semua bila belajar sejarah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eein suka kira2 tu yg xterpkir...hehehehe...just kidding..

      Delete
  2. Interesting entry . Keep it up ! :)

    ReplyDelete

Copyright@2012-2020.all reserved by Ainyer-Aku Tetap Aku