....Aku Tetap Aku...

CER cite...CER cite...(**)

My photo
hye..ni hao?wo jiao Ainyer...wo hen ke ai...hahaha.... eceh2...dh lma xckp mandarin... okla..mula berblogging dh agak lama..tp dibiarkan berhabuk dan menjadi tempat jin bertandang dan bertendang..hahahaha... berblogging suka-suka ati...

KawaN-KawAn Ainyer..

Dulu ade...sekarang mungkin xda...





HYE....GUD MORNING hampir2 gud afternoonkan...

okla...tdkan ainyer de terbca satu entry kwan kitani about 15 jenis buah-buahan tempatan yg popular...
Soooo....akupun teringtla waktu2 kecik dulu...buah2 utan yg aku dan anak2 kampung len suka makan...
klu korang memg asal bandar mesti xtaukan....
or mybe yg kat kg...yg ulat bku gituuupun xtukan..hehehehe...

jom kita Zommmmmm buah apakah ituuu???

Buah pertama: buah kemunting



Nila pokok dan buahnya...nila buah utan yg pling sedap dan aku suka...
buahni slalo aku ngan kwan2 cri kat umah tok aku...
sebb dia idup dekat kwasan2 paya dan utan2 kecil....



ke-2 :buah leletop




ha!!nila buahnya...slalo jumpa dlm2 kebun dan hutan2 kecill....sedapni....

tp korang jgn xtau pokok leletupni bley digunakan untk merwat gatai pada kulit dan merawat batukk...

ke-3: buah Janggus or Gajus



kenaikan!!kan!!kan!!....
sedap buahni....
tp motif aku nngan kengkwan bukan nk mkn buah dia sgt...
tp nk dptkan bji dia....
ciap bako lg...meletuP2...hahahahha...tp tula yg best...1 kg bau....


ke-4: buah jambu susu/jambu botol

haaa...ni len ckitla...
bukan pokok utan...pkok orang tnam...
tp memg buah dia sedap...msam2 manis....
pkok diapun sush dh nk jumpa skrangni....
orang xnk tnm dh....enthla nape...


seee...seee..alamakkk terliur aku...

ke-5: buah asam paya

buah seakan2 buah rozel tp saiz yg kecik...
leh dpt kt semak2....hehehe

 sedapni.masam2 gituuu.....

ke-6: ceri Malaysia


buahni aku xsuka sgt..sebb manis.tp aku suka kutip wat peluru senapang...hahahahaha...

ke-7: buah rambutan semut..


nila buahnya...skrang orng dh kormesilkan buahni..
buahnya agak besar dan dipanggil buah beri Malaysia...
buah rambutan semutni idup kt utan2 kecik dan semakjer...
soooo...leyla Makan freee...heheehehe...


Nila buah reyang2...kecik2 cam taik kambing...kuakuakua..



okla...dah2la ckit2 ek...
sebenrnya bnyaak lg...de buah gongcaq,buah reyang2....(sowi di panggilan belh utara)-----tgok gambr diats ekkk...

oooppppsss..jap last buah...


buah Nam Nam...

dh lama sgt xjumpa buahni...
sedap sgt...masm2.....
waktu aku kecik dlupun dh ssh nk jumpa buahni...

OKLA...kita kenal ygni dlu ehhh....
Sooooo.....korang de x penh mkn buah2 camni???
atau yg lg best??....yg mungkin skrangni sush dh nk jumpa???
jomla kita kongsi2 citeeee......

3 comments:

  1. Tak pernah makan buah2 tu. Info yang menarik. :D

    ReplyDelete
  2. semua buah nie dulu selalu jumpa... tapi sekarang dah tak semua ada...

    ReplyDelete

Copyright@2012-2020.all reserved by Ainyer-Aku Tetap Aku